tiistai 15. heinäkuuta 2014

Helteet ja muut koettelemukset

Ihmistä koetellaan monin eri tavoin. Joskus kesän helteet piinaavat joitakin heikossa kunnossa olevia ihmisiä, vaikka samaan aikaan toiset nauttivat siitä ylen määrin. Talven kovat pakkaset ovat samankaltainen ilmiö, joillekin siitä on iloa toisille pelkästään haittaa.

Sanoma Jeesuksesta Kristuksesta on joillekin hullutus, kun taas iankaikkisuuteen Jeesuksessa Kristuksessa luottavat tietävät sen olevan kaiken voima. Raamatun sanan luotettavuus ja sen luonne Jumalan sanana on ihmiskuntaa jakava asia. Joku uskoo ja joku ei usko. Kun Raamattuun uskova johtaa jotain seurakuntaa, monien mielestä silloin on oikea henkilö ”kirkkolaivan kapteenina”. Valitettavasti edellä todetusta on poikkeuksia ja tällöin on selvää, että laivassa on moneen suuntaan vieviä ajatuksia ja tekoja. Kyseisen seurakunnan laivaa soudetaan eritahtiin ja erisuuntiin, usein laiva saattaa vain pyöriä ympyrää ja sen matka ei taitu lainkaan. Moni lähtee airoista pois ja jättää laivan kokonaan. Alkuperäinen apostolisen ajan sanoma on hämärtynyt ja luottaminen Jumalan sanaan ainoana auktoriteettina on kärsinyt tappion. Tämä ei ole vieras ilmiö meidän rakkaassa Suomessamme ainakaan tänään keskellä heinäkuuta.

Jeesus puhuu llmestyskirjassa Johannekselle seuraavia asioita, jotka ovat tälle ajalle:
Koska olet noudattanut minun kestävyyteen kehottavaa sanaani, niin minäkin varjelen sinut koetuksen hetkestä, joka on tulossa koko maailmaan koettelemaan niitä, jotka asuvat maan päällä. Minä tulen pian (äkisti). Pidä kiinni siitä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi kruunuasi (seppelettäsi). Joka voittaa, siitä minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta minun Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.  (Ilm. 3:10-13)


Kaikkia niitä, joita rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Ahkeroi siis ja tee parannus! Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen sisälle hänen luokseen ja aterioin hänen kanssaan ja hän minun kanssani. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istuutunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. (Ilm. 3:19-22)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti